PITNÝ REŽIM

Doplňovať tekutiny, až keď pociťujete smäd, je nesprávne. Nedostatočný príjem tekutín môže mať negatívny vplyv na vašu fyzickú i psychickú kondíciu, môže znižovať schopnosť koncentrácie a celkovo zhoršovať pracovnú výkonnosť.

Ako ukazujú vedecké výskumy, už mierna dehydratácia, teda úbytok telesnej hmotnosti v dôsledku straty tekutín nižšej ako 2% sa môže prejaviť zníženou schopnosťou koncentrácie, predĺžením reakčného času a obmedzenou čulosťou. Vyššia než 2% strata telesnej hmotnosti v dôsledku úbytku tekutín môže spomaliť všetky mozgové procesy, ohrozuje krátkodobú pamäť a môže zhoršovať koordináciu a schopnosť rozhodovať sa.

Čo to znamená v praxi?
Ak vás napríklad čaká náročná prezentácia, mali by ste od rána vypiť aspoň pol litra čistej vody. Voda je chladiaca tekutina, ktorá v motore auta zabraňuje prehrievaniu, a rovnako bráni aj prehriatiu ľudského organizmu. Väčšina ľudí vypije počas pracovnej doby sotva 40% denného príjmu tekutín, pritom by to malo byť aspoň 60-65%. Rizikom je, že veľké straty tekutín si v dôsledku stresu nemusíte vôbec všimnúť. Pri rozprávaní každý človek vydychuje nasýtenú vodnú paru a dýcha rýchlejšie, v dôsledku čoho sa rýchlejšie zbavuje vody. Stres navyše zvyšuje srdcovú frekvenciu a zrýchľuje dýchanie, niet preto divu, že po dvojhodinovej porade môžete pociťovať veľké bolesti hlavy. Podľa odborníkov na výživu sú tieto bolesti spôsobené nedostatkom tekutín. Krv je nedostatkom vody v organizme hustejšia a aby ju cievy vedeli transportovať, musia zväčšiť svoj priemer. Ak je však v tesnej blízkosti zväčšených ciev kosť, tlačia na ňu, čo spôsobuje spomínané bolesti hlavy. Dodržiavanie pitného režimu má blahodarný vplyv na zdravotný stav, prispieva k správnemu fungovaniu organizmu, povzbudzuje mozog a dodáva potrebnú energiu na zvládanie náročných pracovných úloh.

Význam vody pre život
Voda predstavuje dôležitú zložku ľudského organizmu a plní nenahraditeľnú funkciu. Najmenším stavebným súčastiam ľudského tela – bunkám zabezpečuje prísun energie, vitamínov, minerálov a ďalších živín. Zároveň odplavuje odpadové látky a toxíny. Pri správnej hydratácii prefiltrujú obličky dospelého človeka priemerne až 180 litrov vody denne. Voda taktiež pomáha udržiavať pevnosť a hladkosť pokožky, telesnú teplotu, stabilný krvný tlak a pomáha pri tráviacom procese od štiepenia enzýmov slinami v ústach až po absorbovanie živín do krvného obehu v dolnom tráviacom trakte. Tvorí až 75% všetkých svalov a je nepostrádateľná pre správnu činnosť mozgu. Voda tvorí 50-60% celkovej telesnej hmotnosti, čo znamená, že telo zdravého mladého muža s váhou 70 kg obsahuje 42 litrov vody. Voda je pritom jediná telesná látka, ktorú je nutné denne vo veľkom množstve dopĺňať. Minimálny denný príjem tekutín by mal byť aspoň 2,5 l, z čoho 0,5-1 l môže pochádzať z jedla (ovocie, zelenina, polievky a pod.). Množstvo, ktoré telo spotrebuje, závisí hlavne na teplote prostredia a vlhkosti vzduchu (čím je teplejšie, tým viac sa potíme – vylučujeme vodu a teda potrebujeme vo vyššej miere pravidelne piť). Dôležitá je aj fyzická aktivita (pri fyzicky náročnej práci alebo športovej aktivite úmerne rastie potreba dopĺňania tekutín), stres, vek, pohlavie i zdravotný stav. Medzi časté prejavy dehydratácie patria bolesti hlavy, podráždenosť alebo únava. Dokonca aj mierna dehydratácia chronickej povahy môže zvýšiť riziko infekcie močových ciest, obličkových kameňov a mŕtvice. Ak sa chcete vyhnúť ťažkostiam spôsobeným nedostatočným príjmom tekutín, je potrebné ich pravidelne dopĺňať. V pití sa pritom neobmedzujte iba na vodu. Naše telo dokáže získať dostatočné množstvo vody aj zo sýtených nápojov a džúsov, mlieka, čajov či iných potravín. Podľa výsledkov výskumu CREDOC vedie rozmanitosť pri voľbe nápojov k lepšiemu prísunu tekutín. Ukázalo sa totiž, že ľudia, ktorí dostatočne dopĺňajú tekutiny a konzumujú počas dňa aspoň tri druhy rôznych nápojov, obvykle vypijú o 45% až 50% viac, ak pijú aj ochutené nápoje, ako ľudia, ktorí pijú iba čistú vodu. Snažte sa o to, aby ste svoje telo dostatočne zásobovali rozmanitou paletou nápojov. S veľkou pravdepodobnosťou takto vypijete viac tekutín, ako keby ste pili len čistú vodu. Dbajte preto nielen na pravidelný a dostatočný prísun tekutín, ale i na ich rozmanitosť.

Zdroj: www.class.eu.sk


Zaujíma vás táto tématika?
 

Chcete dostať avízo o nových článkoch z tejto oblasti?

Zaregistrujte svoj e-mail na náš občasný spravodaj: