Milujete vôňu dreva? Pri pohľade naň máte chuť hladiť ho? Snažíte sa ho čo najvkusnejšie implementovať do interiéru svojho domova? Vitajte v klube. Drevo patrí k materiálom, ktoré my ľudia zbožňujeme od nepamäti. A keďže je okrem estetického hľadiska aj veľmi praktické, v histórii ľudstva azda nebolo obdobie, kedy by sa mu človek postavil chrbtom.
Na Slovensku bolo stáročia využívané najmä na výrobu oltárov či betlehemov, z ktorých sa našťastie mnohé zachovali dodnes a sú dôkazom umeleckého cítenia a remeselnej zručnosti našich majstrov – drevorezbárov. Civilizácia začala tento materiál využívať ešte v praveku, no v tom čase z neho vznikali nástroje a nie výrobky. Najstaršie drevené sochy pochádzajú z obdobia starovekého Grécka a Ríma. Vrchol však nastal v gotike, keď sa pod rukami šikovných majstrov začali rodiť skvostné sakrálne diela, a to najmä oltáre a sochy. Tie sa v tom čase upravovali kolorovaním na takzvané polychrómované drevo a často sa využívalo pozlacovanie. Čím dokonalejšia však bola forma spracovania tohto prírodného materiálu, tým menej ho bolo potrebné dotvárať ďalšími zásahmi a nechávala sa vyniknúť jeho podstata.
Vrchol nastal v baroku a rokoku
Renesancia priniesla úpravu dreva spôsobom, aby pripomínalo kameň či kov. No a obdobia baroka a rokoka boli pre drevárskych majstrov zlatou baňou. „Klasicizmus znamenal opäť návrat ku kameňu a kovu. Drevo bolo „degradované“ len na materiál pre modely, podľa ktorých sa vyrábali sochy. Po období romantizmu charakteristickom jednoduchými plastikami a zdobením maľovanými ornamentmi došlo k rozšíreniu rezbárskeho umenia v období empíru. Drevorezba nahrádzala sochárstvo z bronzu a bola obľúbená hlavne v strednej Európe,“ dozvedeli sme sa na portáli carodreva.sk.
Zázemie po celom Slovensku
Slovensko sa približne od stredoveku vyznačovalo výskytom viacerých drevárskych cechov, ktoré vyrábali kostolný mobiliár, rámy obrazov, sochy i reliéfy z dreva. Najvýznamnejšie pôsobili v Bratislave, Banskej Bystrici, Trnave, Košiciach a Levoči. Aby mal kto v cechoch pracovať, existovalo aj mnoho kvalitných rezbárskych škôl, a to v Štiavnických Baniach, Uhrovci, Bánovciach nad Bebravou, Rimavskej Sobote, Kláštore pod Znievom či v Humennom. Ľudovým rezbárstvom sa však zaoberali aj ľudia pôsobiaci v úplne odlišných oblastiach, ako napr. včelári, baníci či pastieri.
Lipa , orech, čerešňa…
Každý umelec či drevorezbár si volil a volí druh dreva, ktoré má pre plánovaný budúci výrobok tie najvhodnejšie fyzikálne a mechanické vlastnosti. Rôzne dreviny sa totiž vyznačujú rôznou hustotou, tvrdosťou, pružnosťou, nosnosťou, trvanlivosťou i hmotnosťou. Najvyhľadávanejšia je odjakživa lipa, no tiež javor, orech, jelša, čerešňa či buk.
Magická nádhera
Tvorba z dreva sa dá bez preháňania prirovnať k mágii. Veď keď si predstavíme, že na začiatku boli semienko, výhonok a drobná rastlinka, ktoré sa rokmi premenili na mocný strom ukrývajúci v letokruhoch mnoho tajomstiev z kolobehu rokov a následne ho objavil umelec a „votkal“ do výsledného diela aj svoju dušu, je to zázrak. Každý drevený výtvor je totiž skĺbením duše materiálu a autora, preto je výnimočný, neopakovateľný a mali by sme naň pozerať s obdivom a úctou. Odoláva módnym trendom, nezaujímajú ho vojenské konflikty či plynutie času. Je skĺbením majstrovstva prírody a človeka.
ZDROJ: www.class.eu.sk
Chcete dostať avízo o nových článkoch z tejto oblasti?
Zaregistrujte svoj e-mail na náš občasný spravodaj: